poniedziałek, 17 czerwca 2024

Drugie podsumowanie pracy z dziennikami refleksji




Dzienniki refleksji zawitały na kolejnej konferencji. Tym razem była to  VII Ogólnopolska Konferencja Naukowa z cyklu: Dziecko – cyfrowy tubylec w szkole. Problemy i wyzwania. Temat konferencji: Dziecko w dyskursach cyfrowości – realia i perspektywy, Olsztyn, 7 czerwca 2024 roku

Streszczenie: Dzienniki refleksji – narzędzie wspomagające kształcenie przyszłych nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej i pedagogów?

Lidia Bielinis 1, Stanisław Czachorowski 2

1. Katedra Pedagogiki Społecznej i Metodologii Badań Edukacyjnych, UWM w Olsztynie

2. Katedra Zoologii, Wydział Biologii i Biotechnologii, UWM w Olsztynie Abstrakt:

W dobie dynamicznego rozwoju technologii istotne staje się pytanie, jak przygotować przyszłych nauczycieli oraz pedagogów szkolnych do pracy dydaktyczno-wychowawczej w szkole. Nawiązując do refleksji w działaniu, zaproponowaliśmy studentom pisanie dziennika refleksji jako formę systematycznej pracy na zajęciach (powtarzanie, przetwarzanie informacji, uczenie się) oraz zaliczenia przedmiotu. W 2023 roku ze 102 studentek w trzech grupach około 80% wybrało dziennik refleksji zamiast egzaminu pisemnego. Dzienniki pisane były pojedynczo lub w zespołach 2-3 osobowych na blogu, Instagramie, Tik Toku, Genially. W 2024 roku dzienniki refleksji były tworzone w dwóch formułach: systematycznych wpisów w mediach społecznościowych (2 grupy studentek Pedagogiki Przedszkolnej i Wczesnoszkolnej) oraz w dowolnej formie dziennika dostarczanego na koniec zajęć (rysnotki, tradycyjne notatki, infografiki w Genially itp.) dla 3 grup studentów i studentek kierunku Pedagogika. Szczegółowe wyniki analizy dzienników refleksji zaprezentowane będą w formie wideoposteru. Podejmiemy się odpowiedzi, w jaki sposób dzienniki refleksji mogą być używane do rozwijania umiejętności refleksyjnego myślenia u studentów, wspierania rozwoju profesjonalnego przyszłych nauczycieli i pedagogów i wzmacniania ich kompetencji z myślą o ich przyszłej pracy z dziećmi i młodzieżą.

Częścią wystąpienia sa materiały zebrane na wirtualnej tablicy Wakelet (https://wakelet.com/wake/y9gAQCQxZg3x4KMy2YlBI) . Więcej o konferencji w relacji ze strony UWM w Olsztynie: https://uwm.edu.pl/aktualnosci/dziecko-cyfrowy-tubylec-w-szkole-czyli-rozmowy-o-edukacji https://uwm.edu.pl/aktualnosci/dziecko-cyfrowy-tubylec-w-szkole-czyli-rozmowy-o-edukacji. Strona konferencji http://wns.uwm.edu.pl/inped/konferencje/cyfrowy-tubylec/program-konferencji

Na moje pełniejsze podsumowanie z semestru letniego 2024 jeszcze przyjdzie czas. Trzeba policzyć, przeanalizować, poddać refleksji. Będzie to niebawem.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Polecany post

A może refleksje z dziennika refleksji?

Warsztaty edukacyjne nad Łyna. Co żyje w rzece? I jak to pokazać?   A może by tak pisać refleksje razem ze studentami? Opisywać jak powstaje...

Najczęściej czytane w ostatnim roku