czwartek, 2 listopada 2023

Webinarowe opowiadanie o dzienniku refleksji

W podróży z miejsca do miejsca łatwo sprawdzić postępy w wędrówce, bo jest to odcinek liniowy. Trudniej o takie kamienie milowe w procesie uczenia się. Bo uczenie się bardziej przypomina wspinanie się po schodach na wieżę. Spiralne (niemalże kołowe) wspinanie się do góry i ciągłe przechodzenie przez podobne etapy. 

Wiosną 2023 roku (w semestrze letnim) wykonałem kolejny krok u poznawaniu dziennika refleksji - w ramach zajęć studentki dwóch kierunków podjęły się  pisania własnego dziennika refleksji. To było również dla mnie doświadczanie czegoś nowego. Uczyłem się tworzyć środowisko edukacyjne. 
Doświadczałem dziennika refleksji wspólnie ze studentami, dodatkowo zbierałem informacje zwrotne, także w formie ankietowej. Potem był czas refleksji. Teraz jest czas myślenia i osadzania w teorii, (abstrakcja konceptualizacja). Mobilizowanie studentów do pisania skłoniło mnie aby w czasie wykładów zamieszczać małe formy aktywizowania. Były to w zasadzie porady co i jak można pisać. Ale teraz dostrzegam, że były to także praktyczne ćwiczenia jak się uczyć. Mikroaktywności. Poszukuję teoretycznego osadzeni doświadczeń z pisaniem dziennika refleksji. Czytam z ukierunkowaną uwagą. 

Opowiadając o moich doświadczeniach przypominam sobie jak również rearanżuję doświadczenia, refleksje i uogólnienia. Opowiadając innym mam motywację to przetwarzania tych samych informacji w nowy sposób. Jeden ze sposobów efektywnego uczenia się. Dodatkowo w dyskusji (a w zasadzie w dialogu) z innymi mam okazję na to samo zagadnienie spojrzeć z jeszcze innej perspektywy i dowiedzieć się czegoś nowego. Poznać doświadczenia i wiedze innych osób. Krok po kroku buduję swój konstrukt - swoją wiedzę pedagogiczną, w tym w zakresie dziennika refleksji i metod aktywnego uczenia się. 

Jestem na etapie refleksji (refleksyjna obserwacja) i przeszedłem do abstrakcyjnej konceptualizacji. Niebawem kolejna próba czyli aktywne eksperymentowania. A potem znowu pojawi się refleksja i kolejne etapy w cyklu uczenia się. Edukacyjne wspinanie się.






Zapowiedź na Facebooku wydarzenia https://fb.me/e/gyCiNbp2B (webinarium)

Dziennik refleksji jako drugi mózg w procesie uczenia się. Sam od lat prowadzę swój dziennik refleksji. Co mi to daje w procesie uczenia się? O tym opowiem na spotkaniu.
Dodatkowo w ubiegłym roku akademickich wypróbowałem metodę dziennika refleksji na zajęciach ze studentami. Podzielę się swoimi refleksjami, tym co się udało i tym co się nie udało oraz dlaczego. Dziennik refleksji może być propozycją indywidualną, metodą (jedną z wielu) jak się uczyć oraz metodą dydaktyczną w pracy ze studentami. W tej drugiej opcji jest to próba odejścia od testowego, jednorazowego sprawdzania postępów w nauce na rzecz oceniania kształtującego i skupieniu się na procesie długotrwałym.

Dlaczego i jak prowadzenie dziennika refleksji (papierowego lub online) pomaga w procesie uczenia się? Pisanie lub rysowanie dziennika refleksji to powtarzanie, przetwarzanie, zastosowanie w praktyce, nauczanie innych. Dziennik refleksji wspomaga nasz mózg nie tylko w zapamiętywaniu ale i aktywnym przetwarzanie informacji. Ponadto prowadzenie dziennika refleksji wspomaga proces uczenia się i budowania kompetencji takich jak np. komunikacja i pogłębiona refleksja. Opowiem także czym jest dziennik refleksji i jak może wyglądać analogowo oraz online.

Mój osobisty dziennik refleksji: https://profesorskiegadanie.blogspot.com/
Agregator ze studenckimi dziennikami refleksji: https://dziennikirefleksji.blogspot.com/

Nagranie ze spotkania:

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Polecany post

A może refleksje z dziennika refleksji?

Warsztaty edukacyjne nad Łyna. Co żyje w rzece? I jak to pokazać?   A może by tak pisać refleksje razem ze studentami? Opisywać jak powstaje...

Najczęściej czytane w ostatnim roku