niedziela, 19 marca 2023

Co się pojawia i co się powinno pojawiać w dzienniku refleksji?

 

Nie chodzi by robić cokolwiek. Chodzi o to, by zmierzać do celu a nie chaotycznie się błąkać. Nie chodzi o to by pisać cokolwiek. Pisać należy na temat. W przypadku tematycznych dzienników refleksji należy pisać (focić, malować, rękodzielniczyć, filmować) na temat związany z przedmiotem (np. ekologią dla mikrobiologów, edukacją społeczno-przyrodniczą dla pedagogów) i o własnej edukacji, własnym poznawaniu jednej dyscyplina naukowej, czy to ekologii czy to edukacji społeczno-przyrodniczej w kontekście nauczania w szkole i przedszkolu. Ważne jest powtarzanie i przetwarzanie informacji. Dlatego mogą pojawiać się swoiste streszczenia lub omówienia tematów, które pojawiły się na wykładzie. Przydatne są także pytania i refleksje.

Co powinno się znaleźć w dziennikach refleksji:

1. Streszczenie tego, co było na wykładzie. Nie musi być to pełne streszczenie wykładu, raczej to co nowe, zaskakujące, to, co warto dokładniej zgłębić i pojawiające się pytanie. Mogą być to relacje z innych sytuacji (ale wiążących się tematycznie), np. lektura książki, czy artykułu, spotkanie, zajęcia na ćwiczeniach.

2. Refleksje nad własnym rozwojem, własnym uczeniem się, poznawaniem danego zagadnienia. Nie tylko zdania oznajmiające lecz także rodzące się pytania, pomysły, co dalej można zrobić, czego szukać, co poznać lub jak wykorzystać w praktyce. Pytania czasem są ważniejsze od informacji. Bo są elementem strukturalizacji własnej wiedzy. A refleksje są dowodem na dostrzeganie własnego rozwoju jak i budowania struktury własnej wiedzy. To nie są luźne informacje wrzucone do jednego worka. To sa elementy powiązane ze sobą relacjami (znaczeniowymi), także interdyscyplinarnymi. Dzięki strukturze mamy lepszy dostęp do własnej wiedzy, zgromadzonej we własnym mózgu. 

3. Poprawa techniczna by to co ciekawe było łatwiej dostępne dla innych. Pierwsze kroki zrobione. To ważne. Ale można zrobić kolejny, w tym przypadku związany z technikaliami i estetyką. Poznać lepiej narzędzie takie jak Blogger, Instagram, Tik-Tok, Genially. Odważnie poszukiwać nieznanych sobie funkcji, możliwości, formatowania, układu treści, sposobu upowszechniania. 

Studia są po to, by odkrywać i eksperymentować. Nie bój się błędów. Bo dzięki nim poznajemy i się uczymy. Są elementem rozwoju. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Polecany post

A może refleksje z dziennika refleksji?

Warsztaty edukacyjne nad Łyna. Co żyje w rzece? I jak to pokazać?   A może by tak pisać refleksje razem ze studentami? Opisywać jak powstaje...

Najczęściej czytane w ostatnim roku