sobota, 4 marca 2023

O czym pisać i co umieszczać w dzienniku refleksji?

Fotografia z warsztatów streetartowych w Arce.
Zabawa czy coś więcej? Wydarzenie edukacyjne? Co się działo, czego się nauczyłem i jak się to ma do już posiadanej wiedzy? I co z tym dalej zrobię? Będą kolejne podobne spotkania?


W dzienniku refleksji nie chodzi jedynie o samo pisanie. Choć dla wielu jest to pierwsze publiczne tworzenie dłuższych wypowiedzi i jest to potrzebne i wartościowe doświadczenie. Czy potrzebny jest literacki talent i wena twórcza? Nie, pisać może każdy. I zazwyczaj musi, czy to jako nauczyciel czy pracownik z laboratorium czy osoba wykształcona, uczestnicząca w życiu towarzyskim czy kulturalnym.

W dzienniku refleksji próbujemy opisać i przeanalizować konkretne własne doświadczenia, przeżycia, napotkane informacje. Pisaniu pomagają liczne schematy, szablony, pytanie, na które staramy się odpowiedzieć. To znacznie powinno ułatwiać. 

Przykładowe pytania pomocnicze:

1.Co się działo (wykład, inna sytuacja pedagogiczna związana z tematem, książka itp.)?

2. Co poznałam?

3. Czego się nauczyłam ?

4. Jak się to ma do już posiadanej wiedzy, umiejętności itp.?

5. Jakie rodzą się pytania? 

6. Co z tą wiedza zrobię?

Nie wszystko musi być w jednej notatce. Ważne by systematycznie przypominać sobie, zastanawiać się i próbować analizować. Dla przyszłego nauczyciela to także trening tego, co będzie musiał robić w codziennej pracy edukacyjnej. Zastanawiać się nad zastosowanymi narzędziami, nad uzyskanymi efektami, nad rozwoje swoich podopiecznych. Teraz ćwiczymy na sobie i przejmujemy odpowiedzialność za proces własnego uczenia się. Nie ma jakiejś jednej poprawnej odpowiedzi. Nie ma oczekiwanego klucza odpowiedzi, w który trzeba "trafić" by uzyskać dobrą ocenę. Ocen jako takich nie ma. Jest tylko mierzenie się z sobą samym i rzeczywistością. Jest być może kluczenie po bezdrożach. Jest powtarzanie i przetwarzanie informacji. W rezultacie pamiętamy i umiemy więcej i głębiej. I to przy mniejszym emocjonalnym wysiłku (bo bez egzaminacyjnego stresu). Jeśli są jakieś błędy, pomyłki i ślepe drogi, to mamy czas poprawić, zmienić.


Fotografia na górze dla przyciągnięcia uwagi. ale jest też mała treść, z nią związana. Wspólne, pozalekcyjne malowanie na starych płytkach ceramicznych (czytaj więcej i jeszcze jeden podobny przykład


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Polecany post

A może refleksje z dziennika refleksji?

Warsztaty edukacyjne nad Łyna. Co żyje w rzece? I jak to pokazać?   A może by tak pisać refleksje razem ze studentami? Opisywać jak powstaje...

Najczęściej czytane w ostatnim roku