poniedziałek, 6 marca 2023

Jakie są motywy wyboru - wyniki ankiety cz. 2

 

W obu pytaniach, których wyniki przedstawiam w niniejszym tekście, były możliwości zaznaczenia więcej niż jednej odpowiedzi. Nie sumują się więc do 100%. Spośród 38 studentek, które się zdecydowały na pisanie dziennika refleksji, najwięcej odpowiedzi było "Bo jest inaczej niż zazwyczaj" (74%), nieco mniej "Bo taka forma jest łatwiejsza niż egzamin pisemny" (66%), dużo "Bo uczy systematyczności" (53%) i "Bo lubię wyzwania i nowości" (50%), najmniej "Bo lepiej sprawdzi moją wiedzę i umiejętności". Czyli można wnioskować, że tym co skusiło jest nowość, wyzwanie i mobilizowanie do systematycznej pracy. Odpowiedzi z łatwiejszą formą różnie można interpretować. Czy chodzi o poczucie, że będzie łatwiej merytorycznie czy raczej o komfort psychiczny. Wśród osób, które się wahały (grafika niżej) pojawiają się sądy, że jednak forma dziennika jest trudniejsza. Zapewne ma znaczenie indywidualne nastawienie i preferencje. Oraz już posiadane umiejętności i kompetencje, w tym te cyfrowe.


Wśród osób, które się wahały w uzasadnieniu najwięcej było odpowiedzi "Bo nie lubię się uzewnętrzniać" (47%), nieco mniej "Nie wiem czy podołam od strony technicznej" oraz "Bo nie umiem pisać tekstów a nie studiuje na filologii polskiej" (po 33%). Najmniej  "Wolę tradycyjne egzaminy bo to znam", "Bo nie lubię nowości (wolę sprawdzone formy)" (po 13%) oraz "Bo zbyt trudne (egzamin jest łatwiejszy)" "Bo nie wiem czy umiem pisać" (odpowiedź dopisana), "zdecydowałam się na pisanie" (odpowiedź dopisana), "jestem na tak (pytanie dopisane), "Bałam się braku mojej systematyczności (odpowiedź dopisana) (po 7%, czyli po jednej odpowiedzi). Widać obawy, związane z publicznym zabieraniem głosu i dłuższymi wypowiedziami. Trudnością więc może być samo pisanie dłuższych wypowiedzi. 

Czy napisanie dziennika jest łatwiejszą formą egzaminu? To zależy dla kogo. Jednym sprawia większe trudności, innym mniejsze. Przeważa chyba nowość i wyzwanie, jakaś odmiana i urozmaicenie w zaliczaniu przedmiotów na studiach. Być może duże znaczenie ma nie tylko wprowadzanie nowych metod co różnorodność stosowanych, niezależnie od tego czy są nowe czy tradycyjne. Jednakże dla części osób wychodzenie poza znana strefę komfortu też bywa trudnym wyzwaniem. 

Zobacz część 1, i część 3.

c.d.n.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Polecany post

A może refleksje z dziennika refleksji?

Warsztaty edukacyjne nad Łyna. Co żyje w rzece? I jak to pokazać?   A może by tak pisać refleksje razem ze studentami? Opisywać jak powstaje...

Najczęściej czytane w ostatnim roku